Ce este cutia DSG-Volkswagen

Ce este cutia DSG-Volkswagen

Cutia de viteze DSG, acronim de la DirektSchaltGetriebe in germana, sau Direct Shift Gearbox in engleza, este specifica vehiculelor din grupul Volkswagen (Skoda, VW) iar ca tehnologie in termeni generali se numeste DCT(dual clutch transmission) transmisie cu dublu-ambreiaj.

In prezent mai multi producatori de autovehicule ofera acest tip de transmisie, ea nemafiind specifica autoturismelor de lux sau autoturismelor sport ca in trecut. Vehicule cu motoare mai mici, precum VW Golf si Ford Focus, sunt deja echipate cu o transmisie cu dublu-ambreiaj.

Audi numeste acest tip de transmisie „S-Tronic”, in timp ce la Porsche este cunoscut sub numele de Porsche Doppelkupplung (PDK pentru scurt). Termenul folosit de Mitsubishi este TC-SST –„Twin Clutch Sportronic Shift Transmission”. In ceea ce priveste piata americana, Ford a lansat o versiune a DCT sub numele de Power Shift iar Nissan a echipat modelul GT-R cu acest tip de transmisie.

Transmisia cu dublu ambreiaj este deja cunoscuta in Europa, deoarece acestea ajuta la reducerea consumului de combustibil si reduce greutatea vehiculului. Nord-americani au perceput acest tip de transmisie ca un varf al tehnologiei germane menite sa imbunatateasca performantele autovehiculului.

Conceptul ce sta la baza cutiei de viteze cu dublu ambreiaj nu este nou. Acesta a fost inventat în 1935 de catre inginerul francez Adolphe Kégresse (Autoserve), si a fost montat pe Citroen Traction Avant in 1939. Ulterior acest sistem a fost abandonat, ca mai apoi ideea sa renasca in anii 1980 pe Porsche 956 si 962 vehicule de curse, precum si pe Audi Sport Quattro.

 

Cu toate acestea, acest tip de transmisie va echipa modelele de serie incepand cu anul 2003 dupa sase ani de teste (Volkswagen Group si furnizorul sau german BorgWarner), si amintim aici versiunile europene ale Golf R32 si Audi TT.

Incepand cu anul 2008, o versiune cu sapte trepte (DSG7) a fost disponibila pe vehiculele cu motoare mai mici pentru a imbunatati economia de combustibil. Fata de versiunea inventata de Kégresse, transmisia cu dublu ambreiaj are acum in plus un control electronic de selectie a treptelor de viteze.

 

Cum funcționeaza


Transmisia cu dublu ambreiaj difera de o transmisie automata cu selectare manuala, în principal prin faptul ca are doua ambreiaje separate. De fapt, cutia de viteze cu dublu ambreiaj este, in esenta alcatuita din doua cutii de viteze unite prin intermediul a doua ambreiaje, una pentru treptele de viteza cu numar par (treptele 2, 4 si 6), iar cealalta pentru treptele de viteza cu numar impare (1, 3 si 5).

Pentru a intelege conceptul sa luam un exemplu concret.

Cand incepeti sa rulati, prima cutie de viteze este in treapta 1, in timp ce cealalta cutie de viteze este deja in treapta a 2-a. Accelerati in trepta 1, iar cand ajungeti la o viteza ce impune schimbarea in a 2-a trepta de viteza al doi-lea ambreiaj actioneza pentru a face transferul catre cea de a doua cutie de viteze. Primul ambreiaj este decuplat, iar cel de al doi-lea cupleza in trepa a 2-a de viteza.

In acest timp, prima cutie de viteze pre-selecteaza viteza a 3-a. Apoi, atunci cand este timpul pentru a schimba in treapta a treia de viteza, ambreiajul re-angajeaza prima cutie de viteze si cupleza treapta a 3-a, care a fost deja pre-selectata. In acelasi timp, a doua cutie de viteze pre-selecteaza treapta a 4-a, si asa mai departe, unitatea electronica de control calculand logic care este treapta urmatoare.

Cand treptele de viteza se schimba progresiv, in ordine crescatoare logica, schimbarea se face foarte rapid. Schimbarea non-secventiala a treptelor, presupune alocarea unei perioade mai mari de timp. Trecerea de la treapta a 2-a in treapta a 4-a, de exemplu, dureaza mai mult deoarece aceste doua trepte sunt pe aceeasi jumatate a cutiei de viteze.

Cel mai lung timp de reactie se obtine la trecere de la treapta 2 la treapta 6 (sau de la 6 la 2), deoarece acestea sunt pe aceiasi parte a cutiei de viteze si sunt cel mai departate una de alta.

Pe langa facilitarea schimbarii treptelor de viteza, cutia DSG ajuta la prevenirea pierderilor de cuplu si de tractiune in accelerare. Atunci cand masina ruleaza in treapta a 2-a, treapta a 3-a este deja pre-selectata de prima cutie de viteze, dar nu este inca cuplata de celalalt ambreiaj. Odata ce se atinge viteza ideala de schimbare a treptelor, se decupleaza ambreiajul asociat cu treapta a doua, in timp ce celalalt ambreiaj cupleza simultan.

Aceste procese se suprapun, un ambreiaj decupleza si altul cupleza, rezultand astfel o schimbarea facila a treptelor de viteza in doar trei sau patru sutimi de secunda, iar puterea disponibila este continua si lina.

 

Test drive cu un DSG
Cutia DSG de la Volkswagen, la fel ca majoritatea transmisiilor cu dublu ambreiaj, foloseste scala traditionala PRNDS, dar diferenta este ca funcționeaza in mod automat în modurile D si S - D pentru modul confort si S pentru modul mai sportiv. În modul de confort (D), treptele de viteze sunt schimbate mai devreme, in scopul de a preveni rulajul cu turatii prea mari. Astfel nivelul de zgomot este mai redus iar consumul de carburant mai mic. In modul sport (S), cutia de viteze foloseste treptele de viteze pe aproape toata plaja de turatii pentru a obtine o eficienta maxima din partea motorului, rezultand astfel cuplu si putere maxima, cu performante deosebite in cazul automobilelor cu motoare turbo - ex Volkswagen si Audi. Desi modul automat functioneza ireprosabil, aveti posibilitatea sa comutați pe modul manual, prin actionarea schimbatorului in lateral (stanga sau dreapta.)

La unele modele, se poate comuta la modul manual cu ajutorul padelelor montate la volan, similar cu cele ale masinilor de Formula 1. Utilizati padela din stanga pentru a schimba intro treapta superioara si cea din dreapta pentru o treapta inferioara.

Dintre avantajele acestui tip de transmisie, cel mai evident este schimbarea rapida a treptelor de viteza care se face in doar o fractiune de secunda. Acest lucru este cel mai apreciat in cazul masinilor de curse, care presupune mii de schimbari alte treptelor, insa pentru utilizarea de zi cu zi si pentru masinile de serie, aceasta caracteristica nu conteza chiar asa de mult.

Pentru exploatarea de zi cu zi, acest tip de cutie de viteze ofera schimbare mai lina si reduce consumul de combustibil. In plus acceleratia este liniara, deoarece nu exista nicio intrerupere in fluxul de putere, iar pentru amatorii de sofat, cutia de viteze DSG ofera placerea de neegalat de a conduce, oferindu-va o experienta similara cu cea a unui sofer de curse.

Pe scurt, DSG este o cutie de viteze revolutionara ce se diferentiaza prin schimbarea vitezelor, fara nicio pierdere de transmitere a cuplului. Apoi mai este faptul că schimbarea se face super rapid, in aproximativ 8 milisecunde.

Ca o comparatie, schimbarea treptelor de viteza la Ferrari Enzo se face in aproximativ 150 de milisecunde. De asemenea cutia DSG de 10 ori mai rapida decat transmisia SMG de la BMW, care este cea mai rapida transmisie automata cu mod manual in prezent pe piata. Conform cifrelor de la Audi, operațiunile de schimbare sunt chiar mai rapide decat in cazul in care acestea ar fi efectuate manual. De exemplu, Audi A3 echipat cu o transmisie manuala cu 6 trepte ajunge de la 0-100 kmh in 6.9 secunde, in timp ce este nevoie de doar 6.7 secunde pentru acelasi model echipat cu transmisie DSG.